måndag 11 november 2013

Amadeus av Peter Shaffer på Dramaten

Gå Hem!! Ja, så avslutar Johan Rabaeus våra ovationer när han tycker att vi visat honom vår uppskattning tillräckligt länge. Kul? Ja, kanske. Han har gjort så förr i pjäser jag sett med honom. Det är åtminstone något en skådespelare kan säga när det som levererats håller första klass och man är omtyckt, ja, rent av älskad av publiken. 4 timmar, så lång var pjäsen och enbart en paus. På en 4-timmars Norépjäs är det 2 sådana. - Oj, så mycket rundsnack det blev innan jag kom till min åsikt om pjäsen. För att sammanfatta allt i ett enda ord - Superb! Tänk ändå att en pjäs kan väcka sådana starka känslor hos publiken, eller rättare sagt mig. Salieri, som spelades av Rabaeus var otroligt avundsjuk eller svartsjuk på den unge Mozarts framgångar och han gjorde allt han kunde för att se till att framgångarna i Wien inte blev stora. Jag blev så otroligt arg på honom för allt elände han såg till att Mozart hamnade i. Adam Pålsson som Mozart var perfekt i rollen. Ja, jag skulle kunna lista alla medverkade här och ge alla högsta betyg. Det var helt enkelt en fullpoängare jag fick se!!

5+ av 5

SvD: http://www.svd.se/kultur/scen/skadespelarna-gor-annu-en-amadeus-vard-att-se_8496790.svd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar