söndag 3 maj 2015

Hägring 38 av Kjell Westö

Jag fick tillfälle att lyssna till författaren när han blev intervjuad på Stockholms stadsbibliotek. Han berättade om sitt författarskap och sina böcker och besvarade frågor från publiken. När någon där ställde frågan om slutet på Hägring 38 förbyttes den tysta publiken till en protesterande sådan. "Nej, nej, berätta ingenting. Det förstör för de som inte läst boken" löd protesterna. Jag hade inte läst boken då och blev naturligtvis nyfiken på just slutet. När jag sedan började läsa boken slogs jag av vad lite jag visste om det finska inbördeskriget. I skolan tillhörde historieämnet inte det som fängslade mest. Kanske berodde det på mig, men även på upplägget av ämnet på 1950-talet. Men tack vare google kan man nu förkovra sig snabbt och det gjorde jag efter att ha läst boken. Handlingen tilldrar sig  till stor del i slutet av 1930-talet, men personerna i boken har upplevt det finska inbördeskriget 1918 och konsekvenserna av det får vi läsa om. Boken är spännande och hemsk, men mycket bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar