lördag 4 juni 2016

Stjärnans ögonblick av Clarice Lispector

Den första bok jag läst av denna författare och jag måste även erkänna att jag var ovetande om hennes böcker. Hon omnämns som en av de största samtidsförfattarna. Hon avled 1977. När jag läst ungefär 25 sidor i den tunna boken, så tänkte jag, näää vad är det här för något. Författaren beklagar sig och berättar vad som komma skall i handlingen och näää inte något jag kommer att läsa med behållning. Att jag fortsatte berodde på att det var en bok vi valt till vår bokcirkel och då läser man boken! Punkt och slut. Tur var väl det också, för helt plötsligt förstod jag vad jag läste. En bok där författaren var lika involverad i handlingen som personerna boken handlade om. Jag läste om början och ju längre jag läste desto mer tyckte jag om den. Slutet var, ur mitt perspektiv, suveränt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar