måndag 5 mars 2012

Frihet av Jonathan Franzen

Det känns lite konstigt att jag inte får veta mer om familjen Berglunds fortsatta liv. När jag kom till sista sidan så förstod jag att nu skiljs vi åt - mycket trist tycker jag. Det är just den ingående skildringen av de olika familjemedlemmarnas och även deras vänners liv som jag uppskattar mest i boken. Boken beskrivs "som en av de mest storslagna skildringarna av dagens Amerika" och visst, sure, den skildrar dagens Amerika, men det jag tycker mest om är just personskildringarna. Att läsa om drömmar som aldrig tar sig uttryck i just mer än drömmar, medan personen intar en roll som bättre och enklare passar in i omgivningens förväntningar är så förträffligt skrivet tycker jag. - Frihet, kanske är det någon annan som gör den möjlig? - Hoppas det inte dröjer allt för många år innan Jonathan Franzen skriver ytterligare en bok. Jag tillhör hans beundrarskara.

5+ av 5


http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173373214

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar