söndag 1 juli 2012

Den obekväma zonen av Jonathan Franzen

Jag har läst Frihet och Tillrättalägganden av författaren och när jag såg att denna bok handlar om hans barndom och uppväxt så måste jag naturligtvis läsa den. Jag läste även en del recensioner om boken innan jag fick den från Adlibris och de var skiftande. Någon uppfattade honom som en besserwisser och fri från all humor...hmm...tänk ändå vad en åsikt är subjektiv. Jag kan inte finna ett spår av besserwissermentalitet hos honom och även hans humor uppskattar jag. Bäst tycker jag om hans minnen av sin barndom där han blandar det mycket avancerade bus han och hans kompisar gjorde i skolan på nätterna med skuldkänslor av att han inte tyckte om gosedjuret Herr Nalle med sin stickiga päls. Hans föräldrar är förebilder till paret Enid och Al i hans prisbelönta bok Tillrättalägganden och hans förhållanden till dem präglas mest av rädsla i barndomen och ointresse i vuxen ålder.  Han berättar ganska detaljerat om vilka serier han gillade och lite senare hur han plöjer igenom Kafkas Processen under sin utbildning. Även hans stora intresse för fågelskådning och hur han letar efter ovanliga arter för att kunna "göra ett kryss" får vi ta del av. Det han helt utlämnar är hans författarskap, men det kanske kommer en uppföljare till denna bok, vem vet?

3+ av 5


http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173370282

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar