onsdag 6 mars 2013

Du gör mig galen (Silver linings playbook)

När en film får epitet som "romantisk komedi" så vet man på förhand att det blir ett feel-good slut, men vad som ska hända däremellan är oklart. Titeln Du gör mig galen, gjorde inte att jag blev direkt sugen på att se den men när SF använder sin magiska krita och stryker över titeln för att visa att de "gillar den", så varför inte? Jennifer Lawrence fick en Oscar och visst var hon bra, men en Oscar...? Hon är en bland alla som gör ett jättebra jobb. Robert De Niro som den viskeplige, spelgalne pappan är bara så bra som han kan vara. Hur sann beskrivningen av biopolär sjukdom är vet jag inte, men att man flippar ut efter att ha kommit hem och funnit sin fru i duschen med en man och denne säger lugnt "det är bäst att du går nu" kan jag förstå.... Nu, så här vid tangentbordet, är det nog allt det andra i filmen, middagen hos  systern, fotbollsmatchen, musiken, tävlingen, vadhållningen, Halloween, sådant som gjorde att filmen får ...

4+ av 5

Svd: http://www.svd.se/kultur/film/galen-blandning-om-ett-komplext-amne_7955694.svd?voted=1362985157603

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar