onsdag 26 februari 2014

Canada av Richard Ford

Jag skriver bokens titel med C för jag köpte den på engelska. Anledningen var att den ännu inte var utgiven som pocket på svenska och varför ska man inte dra in på utgifterna när det går? De som prenumererar på DN hade ytterligare en möjlighet att minska kostnaderna för den kom ju som en ebokgåva till dem. Nåväl, jag brukar inte vilja avslöja för många händelser i en bok när jag ska skriva om den, men här föregår författaren mig. Början är ofta citerad, "First I´ll tell about the robbery our parents committed. Then about the murders, which happened later". Ja, sedan får vi i lugn takt ta del av dessa händelser berättade genom Dell, familjens son. Han berättar genomgående först om vad som skett och sedan hur det gick till och det är en av anledningarna till att boken känns väldigt annorlunda. Sammanfattning, en av de bästa böcker jag läst på länge!

5+ av 5

https://www.adlibris.com/se/bok/canada-9781408836521

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar