måndag 24 februari 2014

Mig äger ingen på Stadsteatern

Nu är det tredje versionen av Åsa Linderborgs verk Mig äger ingen som jag tar del av. Boken var underbar och det gjorde att naturligtvis ville jag se både filmen och pjäsen. Att få in alla åren som det handlade om i en pjäs måste vara svårt, tänkte jag innan pjäsen började. Åsa var i förskoleåldern i pjäsens början och gammal nog att disputera i pjäsens slut. Hur gör man det med en skådespelare? Jag hade inte behövt oroa mig för det sköttes jättebra av Marina Nyström. Att Lennart Jähkel skulle vara perfekt som härdarmästare Leif Andersson, Åsas kärleksfulle pappa, som även var den alkoholiserade drömmaren tvivlade jag aldrig på. Han är alltid perfekt i alla sina roller tycker jag. En pjäs väl värd sitt biljettpris!

4+ av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar