söndag 15 november 2015

Lola Blau på Stadsteatern

En av fördelarna med att se ett genrep av en föreställning (förutom priset förstås) är att jag inte grundar min uppfattning, medvetet eller omedvetet, på recensioner jag läst i tidningar om pjäsen. Helt nollställd (hi, hi) sitter jag där och låter mig underhållas. När jag och resten av personerna jag var med på genrepet gick ut från salongen tyckte vi samstämt; "vilken artist Sara Jangfeldt är, vilken förmåga att sjunga, dansa, skådespela!" Ja, jag kan inte påminna mig när jag senast blev så hänförd av en föreställning.
Handlingen sägs vara en förtäckt självbiografi av kompositören och manusförfattaren Georg Kreislers eget liv. Handlingen spänner över många år. När pjäsen börjar möter vi en åldrad, lätt förvirrad Lola Blau som sitter i sitt stökiga rum och minns, eller tror sig vara på väg till ett scenframträdande i sin ungdom. Hon tvingas fly från Wien till USA under andra världskriget och blir framgångsrik underhållare under en tid over there. Återvändandet till Europa efter många år i USA  och mötet med sin ungdomskärlek Leo blir inte vad hon hoppats och trott på. Två timmar med Sara Jangfeldt är två timmar väl använd tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar