söndag 20 augusti 2017

Mitt namn är Lucy Barton av Elizabeth Strout

En tunn, till sidantalet, bok. En omskriven bok. En bok utan stor dramatik. En bok jag läste med stor behållning. En bok skriven av en författare jag inte läst något av tidigare, men som jag nu är nyfiken på. Hon har fått Pulitzerpriset för en tidigare roman, Olive Kitteridge, och är värd att belönas för denna enligt min åsikt. Lucy Barton, som boken handlar om, ligger på sjukhus efter en operation som fått komplicerade följder. På besök som varar i flera dagar kommer hennes mamma. De har  inte setts på många år och deras  förhållande präglas av bristen på närhet. Minnen från barndomen, deras fattigdom, uppväxten under svåra förhållanden, deras relation, om detta handlar boken. En mycket läsvärd sådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar