söndag 30 december 2018

The Green Book

Based on a true story. Ja, sådana filmer brukar oftast falla mig i smaken. Så även denna. Jag kunde inte hålla mig från att söka information om Dr Don Shirley filmen handlar om. Han kunde spela piano vid 2 års ålder, han doktorerade i musik och psykologi, talade 8 språk flytande och ja, ja..han spelade underbart på sin flygel. Nu var det ju inte honom vi lyssnade till i filmen, men vad det svängde. Det är under en turné i södra USA som han anställer den arbetslöse utkastaren Tony Lip Vallelonga. En familjeälskande, gapig, storrökande, lättretad man, men enligt min åsikt, med hjärtat på rätt sida. I det segregerade södern blir han den som blir mer än Don Shirleys chaufför och efter många meningsutbyten dem emellan blir slutet sådant som det ska vara i en film som får en att lämna biosalongen med ett leende på läpparna. När jag skrivit detta har jag samtidigt lyssnat till Don Shirley på Youtube. Vackert. Det är Tony Vallelongas son som står för manuset, vad jag förstår och jag läser även att det inte anses helt sant enl Don Shirleys familj, men, men, filmen är based on a true story och mer än så behöver inte jag veta för att ge den full poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar