måndag 5 december 2011

En dag av David Nicholls

Jag har läst boken och sett filmen En dag. Vi läste den i vår bokcirkel och beslöt att även se filmatiseringen av den som grädde på moset. Vi får följa Emma och Dexter under 20 år. Det börjar med att de tillbringar en natt tillsammans efter deras universitetsexamen 1988. De har sedan under 20 år en relation som vacklar mellan nära till att bli kyligt avståndstagande, till att åter bli nära och kärleksfull.
Låter så där lagom intressant, men historien har en i sitt järngrepp och den berör. Stundtals är boken mycket sorglig, men även riktigt rolig. Jag tyckte om den och i filmens gestaltning kände jag väl igen personer och handling och det tycker jag är ett plus när bok blir film. Jaa, vad ska jag ge den för poäng?


3+ av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar