söndag 11 december 2011

Tillrättalägganden av Jonathan Franzen

Jag blev intresserad av den här boken efter det att jag läst om romanen Frihet, som utkom i svensk översättning i år. Den hade väckt stor uppmärksamhet i USA och det hade även författarens roman Tillrättaläggnden (The corrections) när den kom ut 2001. Nu visade det sig att den  också stod oläst i min bokhylla. Säkert en bokklubbsbok som jag fått för några år sedan, men tills nu inte läst. Nåväl, efter denna långa inledning kan jag redan nu säga att boken får full +pott från mig. En av de bästa böcker jag läst på länge. Jag kan tänka mig att jag börjat läsa den tidigare men lagt den åt sidan. Inledningen är, tycker jag, ganska trög och man undrar hur dessa två gamlingars liv i sitt hus i  mellanvästern i USA ska bli så intressant att man orkar igenom bokens drygt 500 sidor. Ja, denna gång gav jag inte upp utan fortsatte och fick mer än lön för mödan. Jonathan Franzen skildrar familjen Lambert, Alfred och Enid och deras tre vuxna barns liv från barndomen. Mammans önskan är att alla ska samlas för att fira jul tillsammans innan pappan, märkt av demens och parkinson, blir för sjuk, är bokens röda tråd och därifrån skildrar han varje familjemedlem ingånde och såå bra att man kan inte mer än glädja sig åt att han ägnar sig åt romanskrivande.

5+ av 5

DN skriver om en kommande TV-serie:
 http://www.dn.se/kultur-noje/mcgregor-spelar-i-corrections

Adlibris: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173373222

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att du gillade den. Om du vill läsa sci-fi någon gång så har jag några tips :)

Skicka en kommentar