söndag 29 april 2012

Min kamp 4 av Karl Ove Knausgård

Jag skrev, när jag läst den tredje delen av Min Kamp, att jag trodde det skulle bli den del jag tyckte mest om. Några delar kvarstår, men den 4:e når inte lika stora höjder tycker jag. Det beror säkert på att den perioden i Knausgårds liv inte känns lika gripande för mig. Det är kanske lite orättvist att känna så för den kamp han genomgår som 18-årig lärare i norra Norge är verkligen inte lätt och avundsvärd. Kanske avundsvärd i så motto att bli anställd som klassföreståndare direkt efter gymnasiet och  möjlighet att påbörja drömmen om att bli författare måste anses lyckosam, men osäkerheten och tvivlen på sig själv i alla livets roller är svåra för honom. Så är det kanske i viss mån för alla i tonåren, men avståndet till min egen tonårstid, har lagt mycket av detta i glömska. Jakten på tjejer och det kopiösa supandet resulterade lyckligtvis inte i några större tragedier och när han efter året som lärare lämnar byn för att påbörja skrivarkurs i Bergen kan man som läsare dra en lättnadens suck och nu väntar jag bara på att del 5 ska bli översatt till svenska.

4+ av 5




Adlibris: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=911303670X

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar