torsdag 15 augusti 2013

Agaat av Marlene van Niekerk

Det hände att jag lade ifrån mig boken med tanken: nej, jag orkar inte läsa om så mycket ondska. Men så fortsatte jag ändå att läsa den efter någon dags uppehåll. Det är en bok med ondska på så många plan. Skriven med en handling från ett Sydafrika med apartheidsystem, med allt vad det innebar av mänskligt lidande och förtryck. Det är ändå ondskan, ilskan, den privata, mellan makar, den kärlekslösa uppväxten den nu förlamade kvinnan fått, den hemska skildringen av övergrepp som bokens Agaat utsatts för i sin tidiga barndom, som gör att bokens 700 sidor var tunga att läsa. Jag brukar inte ha något problem med att böcker jag läser är tjocka, men här tycker jag att skildringen skulle vunnit på att vara något mindre detaljrik, speciellt i början. Ja, det blev inte den stora läsupplevelsen jag förväntat mig efter att ha läst alla dessa fantastiskt positiva recensioner som boken fått, men så är det ibland.

3+ av 5

Adlibris: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917503171X

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar