onsdag 28 augusti 2013

Stulna juveler av Kristina Lugn

Jag fick ett erbjudande från Coop att köpa rabatterade biljetter till Stadsteaterns föreställning av Stulna Juveler och blev glad för det och köpte 4 biljetter till en pjäs som jag trodde var nyskriven. Jag har njutit av Kristina Lugns förmåga att skriva härliga texter under de senaste åren på Teater Brunnsgatan 4 och såg fram emot att få göra det på nytt. Oj, vad jag blev besviken! Det här var inte alls en nyskriven pjäs utan en 13 år gammal sådan, men det var inte det som gjorde mig besviken utan helt enkelt själva pjäsen. En farsartad sådan utan de fantastiska formuleringarna man är van vid och dessutom med sådant innehåll som gjorde att jag istället för att ryckas med i handlingen såg fram emot paus och därefter till att den skulle sluta. Ja, så kan det vara ibland. Skådespelarnas insats hade jag däremot inget emot, de gjorde ett bra jobb helt klart. Jag tror nog att vi 4 i gruppen var ganska samstämda med att, nää, det här var inte den av Kristina Lugns pjäser vi gillade särskilt mycket.

2+ av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar