lördag 17 augusti 2013

Stål av Silvia Avallone

En bok som väldigt mycket kändes som ett filmmanus och jag tror att  den kommer att bli en film som ses av många. Min första tanke när jag kom till sista meningen i boken var, "ok, vilket gulligt slut, men varför inte". Boken är lättläst och spännande på ett sådant sätt att du hela tiden vill veta nästa skede i de olika öden som boken handlar om. De tankar som också infinner sig när boken är utläst är vad lite av Italien man tar del av som turist där. Boken är fiktiv, men författaren låter oss veta i intervjuer att hon känner till staden Piombino och har träffat många av arbetarna från stålverket, så på så sätt har den en del hämtad från verkligheten. Jag hoppas ändå att verkligheten inte är så krass och att det finns arbetare i stålverket som lever ett lite bättre liv än det som bokens personer gör. Året är 2001, World trade center träffas av flygplanen, Berlusconi har makten och bokens huvudpersoner, de två trettonåriga flickornas drömmar om framtiden är olika och familjelivet är långt ifrån idylliskt för dem. - Denna del av Toscana såg jag inte när jag var där men den fanns säkert - runt hörnet.

4+ av 5

Adlibris: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127135012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar