onsdag 31 augusti 2016

Domaren av Ian McEwan

Ännu en bokcirkelbok som jag läst med stor behållning. När jag avslutade den och vände på boken och såg fler titlar av Ian McEwan, så tänkte jag "varför finns det böcker av honom som jag inte läst?" En fråga till mig själv alltså, eftersom de böcker som jag hittills läst, alltid läggs till högen med böcker jag verkligen tycker om. I den här boken får vi möta Fiona Maye, en erkänt skicklig överrättsdomare. I bokens början ska hon fatta beslut där en ung pojke av religiösa skäl vägrar att ta emot en blodtransfusion, som behövs för att hans liv ska räddas. Med det som utgångspunkt blir vi läsare inbjudna att ta del av en mängd svåra beslut som hon ställs inför. I sitt äktenskap skakar det också i tryggheten när hennes man vill inleda ett annat förhållande. En bokcirkelbok, som vi alla tyckte om och som i tysthet uppmanade mig att läsa fler böcker av Ian McEwan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar