lördag 29 oktober 2016

Spådomen. En flickas memoarer av Agneta Pleijel

Agneta Pleijel, en författare och kulturskribent som jag mycket väl känner till namnet, men inte läst någon bok av. Den första blev Spådomen. En flickas memoarer, som vi valde till månadens bok i bokcirkeln. Spådomen skymtade förbi i handlingen, men flickans memoarer fyllde varje sida. Vi får följa henne i 20 år. Del 2 i hennes berättelse med sitt liv som stomme i handlingen kommer ut 2017 och heter Doften av en man. Hur vet jag detta? Jo, jag var på Bokmåndag i Trappan där Agneta Pleijel berättade om Spådomen. Trappan är Stadsteaterns scen i Vällingby. Nå, det var mycket kringsnack, eller hur? Vi i bokcirkeln tyckte alla mycket om boken och alltså även jag. Ibland kan en uppväxt vara svår av orsaker som att man aldrig riktigt vet vad som sker i ens närmaste omgivning. Föräldrarna, vad vill de med sina liv? Är vi en familj? Älskar vi varandra? Ovissheten om allt detta gör uppväxten inte till den fina, trygga verklighet, som man kan tro av den yttre fasaden. Del 2 ger oss en välkomnande fortsättning på livet för flickan och jag väntar på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar