söndag 22 januari 2017

Masja av Carola Hansson

En bok i pocket på över 500 sidor fordrar tid för att bli utläst på ett sådant sätt att man kan diskutera den på en bokcirkel. Den här boken hade jag gladeligt bantat ned till många färre sidor. Varför? Livet på godset Jasnaja Poljana där Lev Tolstoj bor med sin familj går i sitt tjatiga mönster med stora gräl, uppbrott om och om igen. Lite tjatigt tycker jag. När sedan dottern Masja blir förälskad och vill gifta sig, så får vi möta många friare, som om och om igen avvisas av de hätska föräldrarna. Också tjatigt ur mitt perspektiv. Ja, men så var det säkert, kan en invändning vara. OK, säkert, men jag tycker att det blev för mycket för att jag skulle vara fängslad av boken hela tiden. Jag tycker däremot om sättet som Carola Hansson även skriver om sin tid i Moskva och arbetet med historien om familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar