lördag 21 januari 2017

Timme noll av Lotta Lundberg

En bok vi valt till vår bokcirkel och en bok vi läste på olika sätt. Den handlar om tre kvinnor, tre platser,  tre tider. Detta gjorde att jag valde att läsa varje berättelse var för sig och inte som de stod i boken. Jag tyckte att det kändes bättre att få en samlad bild av varje berättelse på en gång. Många i bokcirkeln tyckte tvärtom och så kan det vara. Nog om detta.
Vi möter först Hedwig som under andra världskriget lämnat sin dotter, med en judisk pappa, till ett kloster och nu är dottern försvunnen. Smärtan, ångesten hon känner blandad med hoppet om ett möte är mycket stark och hennes berättelse är så gripande.
Däremot tycker jag att berättelsen om Ingrid, som ger upp sitt arbete för att följa sin sjuka man till Gotland inte väcker samma känslor. Ingrid är lite väl mesig, ur mitt perspektiv och borde stå upp för sina egna behov, så hennes berättelse berör mig inte alls.
Innan Ingrid slutar som terapeut har hon bokens tredje huvudperson som patient. Det är Isa, som skickas till vad hon hon själv kallar "psykot" efter att ha stuckit sönder sin docka.
För mig hade det räckt med berättelsen om Hedwig, för den var så gripande att de andra berättelserna inte gav mig lika mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar