torsdag 5 januari 2017

Hennes nya namn av Elena Ferrante

Ja, så var då del 2 av Elena Ferrantes omtalade romansvit översatt till svenska och efter lång väntan även tillgänglig för lån på Stadsbiblioteket. När jag satt i soffan och snabbläste boken (för det gjorde jag bitvis) så undrade jag varför, ja varför är den så populär? Jag ville inte släppa den heller. En lättläst bok, men med en stundtals, ur mitt perspektiv, tjatig handling. Tiden var den som jag var barn och tonåring i, men den verkar så främmande. Att ständigt få utstå slag, örfilar, utskällningar, hot, var vardagstillvaro för dessa flickor, för det  är mest om de två flickorna Lila och Elena den här boken handlar. Sedan kom jag till sista meningen i boken. Läste den, log för mig själv och blev genast intresserad av del 3 i svensk översättning. Läs den så förstår ni nog varför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar