fredag 6 januari 2012

Min kamp 3 av Karl Ove Knausgård

Jag tror att det här är och kommer att bli den del av Min kamps delar som jag tycker bäst om. Den skildrar barndomen fram till gymansieåldern och tankarna, känslorna hos den uppväxande pojken är så otroligt fängslande och gripande att boken har en i sitt järngrepp hela tiden. Det som griper mig mest är insikten jag får i den utsatthet ett barn har under hela sin uppväxt och den rädsla som kan finnas i en helt utåtsett vanlig familj. Jag tycker att Knausgård skildrar detta fenomenalt bra. Hur lätt är det inte att som vuxen, förälder, släkting tycka sig känna och veta vad ett barn tycker utifrån vad det säger när tankarna och känslorna hos barnet är andra än de sagda. - Jag vet inte om jag tillhör en okritisk beundrarskara runt Knausgård, men jag tvekar inte att ge boken..

5+ av 5

Adlibris: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186969579

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar