fredag 27 januari 2012

Tinker, tailor, soldier, spy (richman, poorman, beggarman, thief)

Titeln på filmen är tydligen en del av en räkneramsa på engelska (kanske onödigt vetande).. men iallafall. Filmen tillhör kategorin (min kategori) av filmer som jag gärna ser en gång till och det av flera anledningar. Först och främst för att det tog en stund att få alla personer på plats och växlingen mellan då och nu kräver sin åskådare för att det inte ska bli rörigt. Nåväl - jag fixade det till slut och gick ut som en mycket nöjd åskådare. Stämningen i filmen är härlig på ett kusligt sätt. Ingen actionrulle precis och på något sätt kände jag mig stolt över Tomas Alfredsons insats i den tuffa filmbranschen. Fenomenalt bra.  - John Le Carré, som skrev romanen Mullvaden som filmen grundar sig på var anställd i brittiska underrättelsetjänsten och det gör ju filmen extra "trovärdig" tycker jag.

utan tvekan får filmen
5+ av 5


DN:s recension: http://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/tinker-tailor-soldier-spy

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att du gillade den ändå! Du var ju lite orolig innan..

Skicka en kommentar