torsdag 16 januari 2014

The wolf of Wall Street

Filmen baserar sig på boken med samma namn och den är skriven av Jordan Belford, alltså den riktiga Wolf of Wall Street, som filmen handlar om. Jordan Belford hade verkligen talets gåva och det var med den och ett samvete som tillät det mesta, som han startade mäklarfirman Stratton Oakmont 1990. Miljonvinsterna rullade in under dagarna och på nätterna brändes en hel del av dessa på droger och prostituerade. Allt verkade, sett från biosalongen, helt hysteriskt milt sagt. Jag tror inte att jag överdriver när jag säger att inte en enda mening uteslöt the f-word. Jag tror aldrig jag har sett en film där det ordet använts lika flitigt. Ja, vad tyckte jag då om filmen? Jo, att Leonardo DiCaprio gjorde en av sin glansroller. Att det inte gjort något om den varit lite kortare, 3 timmar är länge och många i salongen behövde gå på toa under föreställningen. Att den trots flera tillfällen till skratt, gav en inblick i en tragisk värld där pengar är det enda som är viktigt och hur man förtjänade dem eller använde dem var det minst viktiga.

3+ av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar