lördag 18 januari 2014

Vi kom över havet av Julie Otsuka

En del händelser i historien har gått mig spårlöst förbi. Den internering av över 100000 japaner och amerikaner med japanskt ursprung, som skedde efter attacken mot Pearl Harbor blev en kunskap jag fick efter att ha läst boken Vi kom över havet. Författarens mamma var 10 år när hon tillsammans med sin familj förflyttades till en War relocation Camp. Titeln på boken syftar på alla kvinnor som kom från Japan till USA för att gifta sig med män de endast sett på foton och brevväxlat med. Tillvaron i USA lockade med ett bättre liv, men långt ifrån alla lyckades med att skaffa sig den tillvaro de hade drömt om innan de mötte ett värre öde genom interneringen. Författaren har samlat massor med uppgifter om kvinnorna och deras liv och för mig blir det lite för mycket fakta på de 170 sidor som boken innehåller. Den handlar inte om någon eller några speciella kvinnor utan hon fortsätter att använda ordet vi genomgående. För min del hade jag föredragit ett annat sätt att skriva om några av alla dessa gripande livshistorier hon berättar om-

3+ av 5

SvD: http://www.svd.se/kultur/litteratur/postorderbrudarnas-mote-med-rasismen_7666368.svd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar