måndag 4 april 2016

Anna & Mats i Vällingby. En modernitet om kärlek

Trappan i Vällingby har öppet igen. Så himla kul. Efter en flera år grundlig renovering börjar det hända saker på Kulturhuset Stadsteatern Vällingby, som det står på fasaden. Först ut för mig var att se genrepet av en pjäs skriven av Helena von Zweigberk. Handlingen blev genast igenkänd som en slags fortsättning på hennes roman "Ur vulkanens mun".  Det är trots allt en ganska stor skillnad att läsa en roman om ett äktenskap som håller på att krascha, mot att se en pjäs med samma tema. Boken upplevde jag inte som jobbig och det äktenskapliga grälet i skriven form, gav mig en möjlighet att lägga boken åt sidan när det blev lite för tjatigt. Den möjligheten ges ju inte i en pjäs och det var väl kanske det, som gjorde att jag ibland tyckte att grälen blev lite för långa och just tjatiga. Därutöver var det en pjäs, som jag tyckte var bra. Skådespelarna var fantastiska och även glädjen att få vara som publik i Trappan gjorde att det kändes som väl använd torsdagskväll ur mitt perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar