lördag 16 april 2016

Svenska Gummistövlar av Henning Mankell

Jag har läst tre böcker av Henning Mankell. Den första var Kvicksand, den andra Italienska Skor följd av Svenska Gummistövlar. I den fallande ordningen tycker jag om dem. I Svenska Gummistövlar får vi åter möta den pensionerade läkaren Welin ute på sin skärgårdsö. Dramatiken börjar redan på första sidan när han berättar om hur hans hus brann ned och han numera bor i en husvagn på ön och även är misstänkt för att ha anlagt branden själv. Ja, sedan följer många sidor med återblickar, framtidsönskningar, glädje och sorg berättad av honom.  Det är när jag kommit till kapitel 24 av 25 som jag faktiskt blir besviken på boken. Nej, nej inte det slutet tänker jag. Men som sagt, de 23 kapitlen innan är jag nöjd med som läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar